HTML

Semmi Extra

Fapados kultúra

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Friss topikok

  • linanagy: szept.30. Gödör klubban találkozunk; remélem hasonló látvány- és hangzásvilággal boldogítanak majd... (2009.08.19. 08:58) Special Providence
  • drumlin: sajnos nem sikerült túl jól ez a darab, pedig lenne benne fantázia. az meg külön plusz lenne, ha m... (2008.12.22. 00:23) Tengeren a Bárka színházban
  • justaminute: Szerintem ez magában magáért szól, főleg a képek, nem egészítem ki. (2008.12.05. 22:45) Gyenis Tibor kiállítás a MoDEMben
  • justaminute: Amúgy a kép címe: A Kulcs. A festőt nem mondom könnyen ki lehet találni. (2008.11.30. 11:40) A hét képe 2008 48.hét

Linkblog

2008.12.04. 13:45 justaminute

Nyugat 100 - Mi is emlékezzünk

Ezzel a két verssel emlékeznénk
a nyugat íróiról és költőiről, akik
méltán foglalnak el kiemelkedő
heyet a magyar irodalomban.
Az első vers egy Ady Endre
költemény, melyet azért
választottam, mert a múltkor a
széfben volt kérdés, hogy ki
írta ezen vers első sorát.
'Én a halál rokona vagyok'
És jól bebukták, szerencsére
a pénzt se vitték el. De álljon
itt hogy mindenki olvasshassa.
Másik versnek nincs ilyen
mögöttes története, egyszerűen
szeretem és kész.
Mindenkinek jó olvasását,
remélem azért sokan ismerik
és szeretik e verseket.

 

 

Ady Endre: Én a halál rokona vagyok

Én a Halál rokona vagyok,
Szeretem a tűnő szerelmet,
Szeretem megcsókolni azt,
Aki elmegy.

Szeretem a beteg rózsákat,
Hervadva ha vágynak, a nőket,
A sugaras, a bánatos
Ősz-időket.

Szeretem a szomorú órák
Kisértetes, intő hivását,
A nagy Halál, a szent Halál
Játszi mását.

Szeretem az elutazókat,
Sírókat és fölébredőket,
S dér-esős, hideg hajnalon
A mezőket.

Szeretem a fáradt lemondást,
Könnyetlen sírást és a békét,
Bölcsek, poéták, betegek
Menedékét.

Szeretem azt, aki csalódott,
Aki rokkant, aki megállott,
Aki nem hisz, aki borús:
A világot.

Én a Halál rokona vagyok,
Szeretem a tűnő szerelmet,
Szeretem megcsókolni azt,
Aki elmegy.

Babits Mihály: Fortissimo

Haragszik és dúl-fúl az Isten
vagy csak talán alszik az égben,
aluszik vagy halott is épen -
ki költi őt föl, emberek?
Anyák, sírjatok hangosabban:
akit föl nem ver annyi ágyú,
rezzenti-é gyenge sírástok?
És ne is könnyel sírjatok,
mert a könny mind csak földre hull
hanggal sírjatok föl az égre,
sírjatok irgalmatlanul:
ne oly édesen mint a forrás,
ne oly zenével mint a zápor,
ne mint a régi Niobék:
hanem parttalan mint az árvíz,
sírjatok vagy a görgeteg
lavina, sírjatok jeget,
tüzet sírjatok mint a láva!
A drága fiúk hullanak
vérben a hóra napra-nap.
Ne hagyjatok aludni senkit:
ki ma csöndes, gonosz vagy gyáva,
de érdemes-e félni még?
és érdemes-e élni még?
Ó, mért nem hallani hangotok?
Menjetek a piacra sírni,
sikoltsatok a templomokban
vadak asszonyai, vadakká
imuljatok őrjítő, őrült
imában!

És ha hasztalan
ima, sírás: - mi káromolni
tudunk még, férfiak! Ma már
hiszünk káromlani-érdemes
alvó magasságot a Sorsban.
Hányjuk álmára kopogó
bestemmiáknak jégesőjét!
Mért van, ha nincs? Mért nincs, ha van?
Tagadjuk őt, talán fölébred!
Cibáljuk őt, verjük a szókkal!
mint aki gazda horkol égő
házban - a süket Istenét!

Süket! Süket!...

Ó ma milyen jó
volna süketnek mint az Isten!
Süket a föld, nem érzi hátán
hadak alázó dobogását.
Jó volna süketen csirázni
mint virághagyma föld alatt:
minden süket, földben, Istenben
csak az ember szakadt ki a
süket Istenből iszonyokra
kikelt belőle féreg-módon,
Isten férgének, viszkető
nyüzsgésre, fájni - mert ami
nem süket Isten: fájdalom,
míg az Istenbe visszahal!

 

Szólj hozzá!

Címkék: vers nyugat 100


A bejegyzés trackback címe:

https://fapadoskultura.blog.hu/api/trackback/id/tr42803966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása